190503_RAAK_social_balie4.jpg

Wat is ‘Raak of vermaak?’

‘Raak of vermaak?’ is een campagne over de impact van kunst: wat brengt een bezoek aan een museum of theater teweeg bij het publiek? De campagne signaleert dat de diepgang van kunst door relatief weinig bezoekers wordt ervaren. De meerderheid beoordeelt museum- of theaterbezoek vooral als een leuk middagje of avondje uit. De campagne betoogt ook aan dat de impact van kunstbezoek eenvoudig kan worden vergroot.

‘Raak of vermaak?’ is gebaseerd op actueel onderzoek naar het effect van museum- en theaterbezoek. De campagne reist langs bijeenkomsten van kunstprofessionals in het land en langs Nederlandse theaters. Elke bijeenkomst bestaat uit een lezing ‘Is daar iemand?’ van actrice José Kuijpers, een interview met initiatiefnemer Johan Idema en een discussie met het publiek. Aanwezigen ontvangen na afloop de publicatie ‘Raak of vermaak?’, een toegankelijk betoog ter onderbouwing van de campagne.

‘Raak of Vermaak?’ is een initiatief van cultuuradviseur Johan Idema en De Balie. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting Melanie, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Cultuur+Ondernemen en Bureau &MAES.

logos3 (1).png